SEURA

Yleistä

Sääksjärven Loiske on yksi Lempäälän kunnan merkittävimmistä jalkapallo- ja futsalseuroista, nykyään myös salibandyseuroista. Seuran jäsenmäärä on yhteensä noin 1100 henkilöä. Loiske tarjoaa erityisesti Sääksjärven taajamassa ja sen ympärillä asuville mahdollisuuden harjoitella jalkapalloa ja futsalia. Seura toimii aktiivisesti ja sen taloudellinen tilanne on vakaa. Jalkapallon lisäksi seuran muita toimintamuotoja ovat tällä hetkellä futsal, salibandy ja lasten liikunta- ja palloilukoulu. Perustamiskokouksessa seuran toimintaan valituista lajeista voimistelu, yleisurheilu, hiihto ja uinti ovat toistaiseksi toimintatauolla vetäjien puutteen vuoksi.

Tavoitteet ja toiminta-ajatus
Sääksjärven Loiske ry:n tarkoituksena on kehittää sen toimintaa jatkuvasti. Toiminnan keskeisimpänä tarkoituksena on edistää lasten, nuorten ja aikuisten jalkapallon, futsalin ja muiden erilaisten liikuntamuotojen harrastusta sekä terveitä elämäntapoja. Seura tunnetaan erityisesti hyvästä juniorijalkapallokasvatuksestaan. Painotettua huomiota kiinnitetään jatkossakin juuri lasten ja nuorten jalkapalloiluun ja urhelukasvatustoimintaan. Junioritoiminnan tavoitteena on kehittyä siten, että nuorten pelaajien (ja taustavoimien) motivaatio säilyy iän karttuessa aina edustusjoukkuetasolle asti.

Joukkueista

Seurassa on tällä hetkellä noin 200 junioria useissa eri joukkueissa sekä jalkapallossa että salibandyssa. Jalkapallon aikuisjoukkueita on tällä hetkellä kolme. Loiskeen miesten- ja naisten edustusjoukkueet pelaavat hyvällä tasolla jalkapalloa ja futsalia ja toimivat esikuvina juniorijoukkueille. Juniorijoukkueet osallistuvat Suomen Palloliiton kilpailutoimintaan ja kansallisiin turnauksiin useissa ikäluokissa.

Kotikylässä
Loiskeen kotikenttä on Lempäälän kunnassa, Sääksjärven tekonurmella. Seuran toimisto sijaitsee Sääksjärven nuorisotalon alakerrassa osoitteessa Tampereentie 426. Seuran jäsenten on mahdollista varata toimisto omaan käyttöönsä tarvittaessa. Yhteydenotot seuran puheenjohtajaan Esa Kuusistoon (040 589 8490, esa.kuusisto@vaasan.com).

Historiasta

Voimistelu- ja Urheiluseura Sääksjärven Loiske perustettiin 30.3.1947. Perustamiskokouksessa seuran lajeiksi valittiin voimistelu, yleisurheilu, hiihto ja uinti. Sääksjärven urheilukentän valmistuttua kesällä 1956 aloitti ensimmäinen Loiskeen jalkapallojuniorijoukkue toimintansa. Seuraavana kesänä, vuonna 1957, kun kentälle saatiin maalitkin, perustettiin miesten jalkapalloilun edustusjoukkue. Naisten joukkue aloitti ensimmäisen taipaleensa vuonna 1978. Nykyään seurassa on yhtä pajon tyttö- ja naispelaajia kuin poika- ja miespelaajiakin. Vuosien saatossa jalkapallosta yhdessä futsalin kanssa on tullut laji, josta seura parhaiten tunnetaan. Vuonna 2023 seura hyväksyi syyskokouksessa lajivalikoimaansa salibandyn.

Loiskeen puheenjohtajat toimintavuosien aikana:

• 1947—49 Veikko Valkama
  • 1950 Rauni Sipilä
  • 1951—52 Erkki Vuorilehmus
  • 1953 Toivo Saloranta
  • 1954—55 Paavo Koivisto
  • 1956 Erkko Koskela
  • 1957—59 Rauni Sipilä
  • 1960-77 Väinö Palm
  • 1978 Heikki Arminen
  • 1979—80 Pertti Luukila
  • 1981—82 Jorma Peltomaa
  • 1983—90 Väino Palm
  • 1991—1997 Lasse Mäkinen
  • 1997—2002 Keijo Houhala
  • 2003—2008 Pekka Siitonen
  • 2009—2013 Keijo Houhala
  • 2014— Esa Kuusisto

Tervetuloa seuran tutustumaan Sääksjärven Loiske ry:n toimintaan!