Futsal pioneeri, Sääksjärven Loiske

26.10.2022

Sääksjärven Loiske aloitti aikoinaan ensimmäisten joukossa futsalin Suomessa, Pirkanmaalla, Lempäälässä sekä Sääksjärvellä, kun laji otettiin jo edesmenneen Tampereen piirin ohjelmaan. Varalan Liikuntahallista jopa EM kisoihin asti yksilötasolla. Perinteitä on yli neljännesvuosisata.

Jatkossa futsalia ylläpitää Loiskeessa lasten, sekä tyttöjen että poikien joukkueet ja edustustasolla naisten joukkue. Sääksjärven kylä, lähiöalue Lempäälässä toimii lippulaivana jatkossakin Suomifutsalissa.

Kyläseura ei ole voinut mitenkään pysyä lajin kasvussa mukana muuta kuin kasvattajaseurana ja se näkyykin isosti Suomi futsalissa tänäkin päivänä. Vuosien saatossa on kasvatettu isosti niin pelaajia kuin valmentajiakin, jotka ovat lähteneet mittaamaan osaamistaan seuran organisaatiosta isompiin ympyröihin, maajoukkueisiin ja historiallisia EM kisoja myöden. Se on kasvattajaseuran roolikin.

Toivottavasti pian nähdään Liigatason palloilua Lempäälässä, sillä siihen on mahdollisuus lajien hienossa kirjossa.

Aika näyttää, koska ja kuka, mistä lajista on seuraava liigan maalikuningas, tai pistepörssin voittaja tai kuukauden pelaaja? Nämä kaikki hienot saavutukset ja tittelit, ja paljon muutakin on kyläseura Sääksjärven Loiske saavuttanut aikoinaan. Toki liigalisenssit tuovat omat haasteensa olosuhteiden osalta, missä nykyään saa liigapalloa pelata?

Muutoksista huolimatta jatkaa Sääksjärven Loiske futsal matkaansa. Kiitos juniorit, kiitos naiset. Mennään ja kannustetaan heitä niin saleissa kuin kentilläkin. Nähdään!

Kiitos.

Palloiluterveisin,