Sääksjärven Loiske salibandy alkaa

23.7.2023

Kirjoittajana Pauli Kontio

Menestyksekkäästi Lempäälässä salibandyn juniorityötä tehneen SPORT Salibandyn lopettaessa, Sääksjärven Loiske tulee jatkamaan salibandytoimintaa SPORT Salibandyn viitoittamalla tiellä.

LOISKE SALIBANDYN SYNTYTARINA

Olen toiminut molemmissa seuroissa useamman vuoden ajan. Olen toiminut joukkueenjohtajana sekä valmentajana Loiskeen 2011-13 sekä Sport Salibandyn 2010-13 syntyneiden joukkueissa. Loiskeen ja SPORTin yhteistyö on toiminut mukavasti jo useamman vuoden ja olen itsekin kannustanut pelureita lajista toiseen. Meillä on 2013 syntyneiden ikäluokassa kymmenkunta poikaa, jotka ovat pelanneet Loiskeessa jalkapalloa ja SPORTissa salibandya. Kahden lajin harrastaminen noin ison pelaajamäärän kesken näkyy mielestäni poikien yhteispelissä positiivisesti molemmilla kentillä.

Vuoden 2023 keväällä juttelin Sport Salibandyn toiminnanjohtajan Johanna Kuislan kanssa tulevasta kaudesta. Keskusteluissa kävi ilmi, että SPORT Salibandyn lähes kymmenenvuotinen tarina olisi loppusuoralla. Johanna ehdotti minulle, että voisiko Loiske jatkaa salibandytoimintaa SPORT Salibandyn lopettaessa.

Tämän puhelun jälkeen olin alkuun hieman hämilläni ja surullinen asian tultua itsellekin hyvin selväksi. Mietin hetken, nappasin puhelimeni uudelleen kätösiini ja soitin ensimmäisenä Loiskeen puheenjohtajalle Esa Kuusistolle. Halusin kuulla hänen mielipiteensä asiasta. Erittäin positiivisen ja innostuneen vastauksen jälkeen innostuin itsekin. Seuraavaksi soittolistalla olivat Sport Salibandyn joukkueenjohtajat. Halusin selvittää heidän kantansa seuran vaihtamisesta. Keskusteluiden jälkeen oli selvää, että kaikilla meillä oli halu jatkaa kuten ennenkin, vaikka seura vaihtuisi. Tämän jälkeen joukkueiden johto keskusteli valmentajien kanssa, ja kun sieltäkin näytettiin vihreää valoa, laitettiin todenteolla pallo pyörimään. Loiskeen hallituksessa tehtiin päätös edetä asian kanssa, Salibandyliittoon lähetettiin jäsenanomus, seuralta saatiin rahoitusta toiminnan aloittamiseksi.

Sport Salibandyn nimissä pidettiin vanhempainilta, jonka tarkoitus oli kertoa SPORTissa toimineiden toimihenkilöiden sitoutumisesta myös uuteen seuraan sekä meidän ajatuksia tulevasta. Myös pelaajien tahtotila haluttiin selvittää. Isoilta osin kaikki osallistuneet vanhemmatkin kuin pelaajatkin olivat sitä mieltä, että olisi kiva jatkaa tutuilla joukkueilla.

"LOISKE SALIBANDYN TAHTOTILA ON JATKAA LAADUKASTA PAIKALLISTA SALIBANDYTOIMINTAA."

- Pauli Kontio

Tällä hetkellä työn alla ova pelaajasiirrot vanhan ja uuden seuran välillä sekä Loiske Salibandyn peliasujen suunnittelu. Ensimmäinen versio on jo tullut uunista ulos ja itse pidän sitä erittäin onnistuneena. Hieman erilaiset kuin jalkapallossa, mutta asussa loistavat tutut Loiskeen värit.

LOISKE SALIBANDY

Ensi vuoden salibandy suunnitelmat ovat jo pitkällä ja Loiske Salibandyssa tulee olemaan ainakin seuraavat joukkueet:

• P17 (synt. 2007-2008)
  • P14 (synt. 2010)
  • P12-13 (synt. 2011-2012)
  • P11 (synt. 2013)
  • P9-10 (synt. 2014-2015)

Nämä ovat käytännössä ikäluokkia, jotka "siirtyvät" SPORT Salibandysta Loiskeen alle pelaamaan.

Myös tyttösalibandyjoukkue(ita) tai harrasteryhmä yritetään saada muodostettua, jos innostusta vain löytyy riittävästi. Myös matalamman kynnyksen toimintaa, esimerkiksi kerhotoimintaa, tullaan järjestämään niin nuoremmille kuin vanhemmillekin lapsille.

Loiske salibandyyn voi ilmoittautua Loiskeen sivuilta täältä.

Aktiivisten lajien valikoiman (jalkapallo, futsal, salibandy) kasvaessa Loiskeessa monilajiharrastamisen mahdollisuudet voimistuvat. Yhden seuran sisällä voidaan mahdollistaa ja aikatauluttaa kaikille sopiva tapa harrastaa, oli kyse sitten yhdestä, kahdesta tai kolmesta lajista.

Tosin harrastusryhmien määrän kasvaessa kaivataan myös enemmän toimihenkilöitä. Vastaanottaisimme erittäin mielellämme yhteydenottoja vanhemmilta toimintaan mukaan liittymisestä, oli kyse sitten joukkueenjohtajan, valmentajan, apuvalmentajan tai huoltajan tehtävistä. Myös muihin seuran luottamustoimiin otamme mielellään vahvistuksia mukaan oli kyse sitten jaosto- tai hallitustehtävistä.

Aurinkoisin kesäterveisin,
Sääksjärven Loiskeen vpj, Loiske Jalkapallon sekä Salibandyn sekatyömies